Storytelling – de kracht van verhalen

Mijn lijf maakt een schokkende beweging en mijn elleboog schiet van de tafel.
Ik schrik meteen wakker. Snel kijk ik om me heen. Heeft iemand dit gezien?
Gelukkig zit ik bijna achteraan. Ik zie hoe mijn collega haar lach bijna niet in kan houden.
Ik schaam me. Ik heb dan wel een klein kindje, die me elke nacht wakker houdt…maar toch. Ik kan bijna niet geloven dat ik zomaar in slaap ben gevallen!
Al zegt dit natuurlijk niet alleen wat over mijn staat van vermoeidheid. Het zegt ook wat over de mate van interesse, vrees ik. De presentator die al bijna een uur aan het woord is, heeft een rustgevende monotone stem. Uitermate geschikt om ontspanningsmuziek in te spreken.
Maar zijn stem en stijl zijn wellicht wat minder handig, als je aan het eind van een lange werkdag mensen nog wil laten nadenken over eigenaarschap;  want dat had mijn werkgever hier mee voor ogen, geloof ik.
Toch heb ik echt wel wat geleerd van deze presentatie:
Hoe het niet moet.
Want ook ik sta regelmatig voor een groep en dat de toehoorders wakker blijven, is toch wel een eerste vereiste om een verhaal goed over te kunnen brengen…

Geregeld wordt mij de vraag gesteld, wat ik liever doe; verhalen vertellen of trainingen geven.  Dit omdat beiden mijn grote passie zijn. Twee passies die van elkaar verschillen, maar voor mij toch ook veel overeenkomsten hebben.  Want vertel je met een training ook niet vaak een verhaal? En andersom; als je een verhaal vertelt dan is het fijn als mensen het niet enkel lezen of aanhoren. Maar het ook voelen en ervaren, waardoor het hen in beweging brengt.
Ik vertel graag mooie verhalen en ik geloof in de kracht van storytelling!  In tegenstelling tot informatieve presentaties en lezingen, raken verhalen mensen op een dieper emotioneel niveau. Waardoor het geleerde blijft hangen en het sneller lukt een verandering in gang te zetten.  Met een goed verhaal raak je niet alleen het publiek, maar wordt het publiek een onderdeel van het verhaal wat jij hen vertelt.
Verhalen zijn een krachtig en effectief middel om mensen te verbinden.  Zodra mensen zich betrokken voelen bij een bepaald doel of bij een organisatie, dan gebeuren er mooie dingen. Zo kan storytelling een organisatie succesvol in beweging brengen.
Het mooie is dat de term storytelling misschien vrij nieuw is, maar dat het vertellen van verhalen juist de oudste vorm van communicatie is; het is de manier waarop mensen van nature communiceren.
Door elkaar verhalen te vertellen richten we ons niet alleen op het ratio, maar ook op het gevoel. Doordat verhalen emoties oproepen, worden mensen geraakt.
En pas dan, als je mensen echt weet te raken, kun je jouw boodschap effectief overbrengen.
Als schrijver, als trainer, als mens.  

Kortom, ik geloof dat het een meerwaarde is, als je het trainen en coachen van mensen, kunt combineren met storytelling.
En als je me eerlijk vraagt: Zit er nou ook een nadeel aan, trainers die goed zijn in het vertellen van verhalen?  

Ja. We praten veel.  😉

Wil je weten hoe jij de kracht van storytelling kunt inzetten in een organisatie of in jouw persoonlijk leven? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Ik vertel je er graag meer over!

 

Geen reactie's

Geef een reactie
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.