Op kantoor of thuis? Productiviteit en creativiteit… hoe krijg je de beste mix?

Thuiswerken is voor veel medewerkers een uitkomst gebleken en voor veel managers een hoofdpijndossier. Toen het niet anders kon, heeft het ertoe geleid dat bedrijven toch door konden draaien. Zowel medewerkers als managers die altijd dachten ‘dit werk kan niet thuis worden gedaan’, kwamen er achter dat dit toch wel kon. En ze zagen de nodige voordelen. Na twee jaar thuiswerken, zijn er echter ook mensen die weer snakken naar kantoorwerk. Anderen weer niet. Sommige managers willen je op de zaak. Anderen weer niet. Veel gebeurt op gevoel. Maar wat is nu eigenlijk de wetenschap erachter? Langzaam aan druppelen er steeds meer onderzoeken binnen over dit onderwerp. 

In een studie van Xiao et all (2021) komen meer zij noten naar boven; zij rapporteren een afname van algehele fysiek en mentaal welzijn zodra de resultaten in verband werden gebracht met lichaamsbeweging, voeding, communicatie met collega’s, kinderen thuis, afleidingen tijdens het werk, werkplek opstelling en tevredenheid met de werkplek. 

Vrouwelijke, oudere en ‘hogere inkomens’ medewerkers toonden hogere productiviteit tijdens thuiswerken (Awada et all, 2021). Dit horen we vaker; mensen zijn productiever in bepaalde beroepen als ze thuis werken en hiermee geconcentreerd een berg werk weg kunnen werken zonder de ‘verstoringen’ op het werk. Mits je geen kinderen om je heen hebt rennen… dat dan wel. 

Echter geeft een onderzoek van Chanana et all (2020) aan dat de creativiteit er wel onder te lijden heeft. Alleen maar thuiswerken maakt je misschien wel productief maar niet creatief! Je blijft als het ware in je eigen denk cirkeltjes rondrennen zonder de inspiratie bij de koffieautomaat van de terloopse opmerking van die collega die jouw radertjes weer in beweging zetten. 

We zijn sociale wezens en we hebben het nodig om geïnspireerd te raken door elkaar en van elkaar. Maar als werkgever wil je ook de productiviteit en de tevredenheid van mensen hoog hebben! 

Hybride werken dan? Is dat de oplossing? Kort door de bocht lijkt het een uitstekende oplossing. Je combineert ‘best of both worlds’. Mensen krijgen de ruimte om thuis te werken en daarmee productief te zijn maar bovenal tevreden en het gevoel te hebben de regie te hebben in hun werk. Tegelijkertijd zijn ze ook een minimum aantal dagen ‘op de zaak’ om elkaar op te zoeken, bewust of bij toeval. En daarmee de creativiteit weer op gang te brengen en het gevoel van ‘samen’. 

Waarom zeg ik ‘kort door de bocht’? Omdat deze vorm van hybride werken ‘top-down’ is. Het wordt ‘opgelegd’ door middel van afspraken. Kaders waarin men vrijheid geeft om de werkzaamheden in te vullen. Gedeeltelijke regie. 

Hoe dan anders? Heel simpel! Maak het intrinsiek! Zorg dat de mensen naar kantoor willen komen! Steeds meer organisaties zien de waarde in van een andere vorm van ‘kantine’. Ze gaan investeren in R&R rooms, Game Rooms, Lunch Rooms, Gyms Incompany en zo nog veel meer. Er worden wedstrijdjes pingpong georganiseerd en wie het snelste met de trap naar boven is als ze op de 8e of 9e etage zitten. Er worden lunch bijeenkomsten georganiseerd met motivational speakers die alleen live zijn bij te wonen. 

Kortom, de mensen willen naar kantoor komen omdat het leuk is, ze geïnspireerd worden en ze elkaar kunnen opzoeken omdat ze dat willen en niet omdat het moet van de baas. 

Welke dingen kun jij in jouw bedrijf gaan doen? Je kunt lukraak gaan schieten met hagel en kijken wat resoneert bij mensen. Dat is één methode. Je kunt ook enquêtes houden en vragen stellen. Op zich een goed idee alleen moet je wel verdraaid goed weten wat je vraagt en hoe je het vraagt om echt te meten wat je wilt weten. En dat is zo eenvoudig nog niet! Je kunt ook een externe partij vragen om hier een onderzoek op los te laten. Ja dat kost je wat geld… maar dan weet je zeker dat je maatwerk antwoorden krijgt.

Zoek een partij die dit gedegen aanpakt. Twee dagen op jouw bedrijf en niet alleen enquêtes maar mensen die echt het gesprek aangaan met medewerkers. Niet alleen a,b,c of d omcirkelen maar ook een partij die jouw mensen laat meedenken over invullingen. Bij voorkeur een partij die een wetenschappelijke basis heeft zodat je zeker weet dat het onderzoek goed wordt uitgevoerd.

Bedenk ook van tevoren wat je budget is. Hoeveel wil je uitgeven aan implementaties? Wat is het budget voor eventuele verbouwingen van je bedrijf? Als er geen budget hiervoor is, is het niet aan te raden om een dergelijk onderzoek te gaan doen. Dat maakt medewerkers alleen maar teleurgesteld als ze eerst volop meedenken maar er vervolgens geen geld is om iets met de ideeën te doen. Een budget geeft ook aan dat medewerkers best met ideeën kunnen komen maar je kunt het geld maar één keer uitgeven. Wat is echt belangrijk? 

Kortom… Als je wil dat mensen naar kantoor komen, heb je hier zelf de hand in. Niet door het op te leggen (dat is een optie maar leidt waarschijnlijk niet tot de gewenste productiviteit en creativiteit doelen) maar door de mensen intrinsiek te motiveren. Hoe doe je dat? Door het mensen op een gedegen manier te vragen!!

 

Bronvermelding

  1. Mohamad Awada, Gale Lucas, Burcin Becerik-Gerber, Shawn Roll (2021) Working from home during the COVID-19 pandemic: Impact on office worker productivity and work experience
  2. Yijing Xiao, Burcin Becerik-Gerber, Gale Lucas, Shawn C Roll (2021) Impacts of Working From Home During COVID-19 Pandemic on Physical and Mental Well-Being of Office Workstation Users
  3. Nisha Chanana, Sangeeta (2020) Employee engagement practices during COVID-19 lockdown

 

Geen reactie's

Geef een reactie
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.